فهرست دانشنامه گردشگری

نوشته‌ها

روستای بسترم

روستای  بسترم چشمه انجیر در فاصلهٔ ۱۱۰ کیلومتری مرکز بخش آباده‌طشک و ۷۵ کیلومتری مرکز شهرستان با جمعیتی حدود ۷۰۰ نفر قرار دارد. در مورد قدمت و وجه تسمیه روستا دو دیدگاه وجود دارد؛ یکی این که می‌گویند قدمت اینجا به زمان رومیان می‌رسد چون قبرهای بسیار قدیمی در اطراف روستا وجود دارد. دیدگاه دوم این است که چون اینجا آب و هوای خوبی داشته، همیشه بستر خوبی برای زندگی بوده است. گفته می‌شود قدمت این روستا به حدود ۸۰۰ سال می‌رسد.

مردم روستا قبلاً فقط گندم و جو می‌کاشتند اما به دلیل خشکسالی به باغداری روی آورده و بیشتر انار و پسته دارند. امکانات روستا به‌طور مشترک با سه روستای دیگر که هم‌نام بسترم هستند، مورد استفاده قرار می‌گیرد که شامل خانهٔ بهداشت، سه مدرسه (دو ابتدایی و یک راهنمایی) و یک پایگاه بسیج است.  مجموعاً بسترم ۴ شهید دارد. اولین مدرسهٔ روستا حدود سال ۵۰ راه‌اندازی شد و اولین معلم آن آقای لطفی بود.

این روستا مکان‌های گردشگری خوبی دارد ازجمله پارک ملی بختگان و جنگل‌های چاه‌بید که آبشارهای فصلی زیادی را در خود جا داده است. در کوه‌های اطراف روستا نیز حیوانات وحشی زیادی وجود دارد. مجموعهٔ بسترم به‌طور کامل در منطقهٔ حفاظت‌شده قرار دارد که همین مسئله موجب شده مردم برای گرفتن زمین دامداری و کشاورزی با مشکل روبرو شوند.

یکی از مشکلات عمده این روستا خشک شدن دریاچهٔ بختگان است که ضرر و زیان زیادی به اقتصاد روستا و زندگی مردم وارد ساخته است. تولیدات کشاورزی ۵۰ درصد افت داشته و با وزش باد مشکلاتی برای مردم ایجاد می‌شود.



کلمات کلیدی


نام:
ايميل:
وب:
شماره امنيتي:


اطلاعات:

  • مرجع: هفته‌نامه عصر نی‌ریز، شماره ۴۹۷، تاریخ ۱۳۹۲/۱/۲۵
  • نویسنده/گردآورنده: مهدی منفرد
  • نوع مدخل: نوشتار
  • تاریخ ثبت:1393/6/2

عکسهای مرتبط :

نوشته های مرتبط :

ویدئوها مرتبط :

* هیچ موردی پیدا نشد...