فهرست دانشنامه گردشگری

نوشته‌ها

قطرویه

 دهستان قطرویه مرکز بخش قطرویه، به طول جغرافیائی ۴۲ ۵۴، عرض جغرافیایی ۹.۰ ۲۹ و ارتفاع ۱۵۹۰ متری از سطح دریا؛ که «قطرو»، «کدرو» و در برخی منابع «قطره» نیز خوانده‌شده است. اهمیت این روستا بیشتر به خاطر خط ارتباطی و مواصلاتی بین استان فارس و استان کرمان است. 

در تاریخ ۹ بهمن ۱۳۹۱ خط مرزی بین استان‌های فارس و کرمان تغییراتی کرد و مزرعه چاه عمیق عشایری از دهستان ریز آب بخش قطرویه شهرستان نی‌ریز استان فارس منتزع و به دهستان گلستان بخش گلستان  شهرستان سیرجان استان کرمان الحاق شد.

در برخی از روایات محلی، پیشینه آن را به‌پیش از اسلام و به دوره سلطنت بهرام پنجم مشهور به بهرام گور (۳۸۸ - ۳۹۹ ق. م.) رسانده‌اند که البته هیچ مدرک و مأخذ علمی و قابل استنادی دراین‌باره در دست نیست.

در مسالک الممالک استخری از مکانی با عنوانِ «قنطره» یادشده  که احتمالاً همان قطرویه است. مقدسی آن را «کدرو» خوانده و در یک مرحله‌ای (منزلی) نی‌ریز دانسته است.

ابن بلخی و به‌تبع او حمدالله مستوفی تحت عنوان «قطره» از آن یادکرده‌اند. به گفته ابن بلخی: «شهرکی است، هواء معتدل دارد و آب روان و غلّه و میوه نیز باشد و در دستگاه حسویه [حسنویه] است و معدن است و آبادان».



کلمات کلیدی


نام:
ايميل:
وب:
شماره امنيتي:


اطلاعات:

  • مرجع: کتاب تاریخ و فرهنگ نیریز و مرکز آمار ایران
  • نویسنده/گردآورنده: محمد جواد شمس نیریزی
  • نوع مدخل: نوشتار
  • تاریخ ثبت:1395/4/24

عکسهای مرتبط :

نوشته های مرتبط :

ویدئوها مرتبط :

* هیچ موردی پیدا نشد...