نوشته‌ها

درباره کتاب "حدیقه الشیعه"

کتاب "حدیقه الشیعه" تألیف عالم جلیل‌القدر و بزرگ شیعه ملأ احمد اردبیلی معروف به مقدس اردبیلی (م ۹۹۳ هـ. ق) است. کتاب با موضوع امامت سامان‌یافته و  کتابی است احتجاجی که برای اثبات امامت و دفاع از امامت امیر مؤمنان (ع) و رد بر شبهات اهل تسنن نوشته‌شده است. در این کتاب کمتر موضوعی یافت می‌شود که سندهای مختلف موردبررسی قرار نگرفته باشد و این نشانگر تحقیق عمیق و بدون تعصب و لجاجت محقق گران‌قدر کتاب است. 

علت شهرت و مقبولیت "حدیقه الشیعه" و معروف شدن آن در میان شیعیان، غیر از ساده و سلیس بودن آن، می‌تواند انتساب کتاب به مقدّس اردبیلی باشد که شخصیتی وارسته و محبوب و پرنفوذ در بین عام و خاص بوده است. 

این کتاب از همان سال‌های تألیف از میان کتاب‌های فارسی که در امامت و فضائل ائمه ـ علیهم‌السلام ـ نگارش یافته، از شهرت و مقبولیت خاص و بسزایی برخوردار گشته و نسخه‌های خطّی فراوانی از آن در کتابخانه‌ها موجود است و در فهرست‌ها با عنوان‌های حدیقه الشیعه فی تفصیل احوال النبی والأئمه علیهم‌السلام، حدیقه الشیعه فی اصول الدّین و زبده الشیعه فی تفصیل احوال النبی (ص) والأئمه معرفی شده است. این کتاب شرح زندگانی رسول خدا (ص) و ائمه معصومین (ع) و دفاع از حقّانیّت شیعه و در دو جلد بوده است: جلد اوّل در شرح زندگانی پیامبر اکرم (ص) و جلد دوم ـ که همین حدیقه الشیعه فعلی است ـ در اثبات امامت و زندگانی امامان شیعه است. 

نویسنده مجموعه نسخه خطی حدیقه الشیعه، محمدجعفر ابن ابوالحسن الحسینی است که پس از اتمام کتاب، صفحات آخر را ممهور به مهر خویش نموده است. تاریخ پایان کتابت برابر است با دوازدهم ماه محرم الحرام سال یک هزار و صد و چهل و پنجم بعد از هجرت نبی اکرم.

صفحات اصلی این نسخه خطی را می‌توانید در عکس‌های مرتبط با بخش کتابشناسی دانشنامه نی‌ریز ما مطالعه نمایید.



کلمات کلیدی


نام:
ايميل:
وب:
شماره امنيتي:


اطلاعات:

  • مرجع: محمدجعفر ابن ابوالحسن الحسینی
  • نویسنده/گردآورنده: http://neyrizema.ir
  • نوع مدخل: نوشتار
  • تاریخ ثبت:1394/4/12

عکسهای مرتبط :

نوشته های مرتبط :

ویدئوها مرتبط :

* هیچ موردی پیدا نشد...