فهرست دانشنامه مشاهیر

نوشته‌ها

شرح احوال ابوالفضل صفی الدین عبدالرحمن بن نورالدین محمد حسینی

     صفى ‏الدین، عالم و عارف سده هشتم و نهم هجرى قمرى و یکى از معروف ‏ترین و شاخص‏ ترین افراد خاندان سید جلال ‏الدین عبدالله حسینى بود. از او با عناوین بلند یاد کرده و گفته‏ اند: «صاحب الکشف و الالهام آلامر بالمعروف، الناهى عن المنکر، صاحب الشریعه و الحقیقه» .
    سخاوى علاوه بر مطالبى که در الضوء اللامع ذکر کرده، شرح احوال او را با تفصیل بیشترى در کتاب التاریخ الکبیر و المعجم آورده است .
    صفى الدین در خانواده‏اى اهل علم و عرفان در سال ۷۸۲ ه . ق. در ایج ولادت یافت. مادر او دختر شیخ شرف الدین محمود بن ابى‏ بکر بن کمال الدین دراکانى بود. او در محیطى روحانى و معنوى رشد و نمو یافت و از همان آغاز به کسب علم و معرفت روى آورد.
     صفى‏ الدین علوم دینى و معارف عرفانى را نزد پدرش و دیگر عالمان و دانشمندان و اصحاب معرفت به پایان برد. نکته قابل ذکر آن است که وى در جهت تکمیل تحصیلات خود و نیز کسب معارف عرفانى به نقاط بسیارى از جمله، خراسان، هرمز، شام، حلب، مصر، بیت المقدس، و حرمین شریفین نیز سفر کرد و نزد عالمان و عارفان آن بلاد تلمّذ کرد و از آنان بهره جست. از جمله استادان وى مى ‏توان افراد زیر را نام برد:
     تاج الدین فاروثى، عماد الدین فالى ، زین الدین حاتمى، جلال الدین یوسف حلاج ، زین ‏الدین خوافى ، رکن الدین خوافى، سید سعدالدین احمد بن عبدالوهاب قوصى، فخرالدین احمد سجستانى، تنوخى، ابن فرحون ، ابن صدیق، زین الدین عراقى ، ابن ملقّن  و ... .
    صفى الدین به مراتب بالاى تصوف و عرفان رسید، تا آنجا که او را «حجه ‏الصوفیه فى زمانه» و «نقاد الصوفیه» وصف کرده ‏اند. او پس از طى مراحل تحصیل و معرفت، به تعلیم و تربیت مریدان و شاگردان خود پرداخت. علاءالدین محمد، فرزند برادرِ صفى‏ الدین، دائما در ملازمت با او بود و صفى الدین نیز او را بسیار عزیز مى‏ داشت و چنانکه سخاوى نقل کرده است، صفى الدین، وى را بر پدرش ـ عفیف‏ الدین محمّد ـ نیز ترجیح مى ‏داد. علاوه بر او ظاهرا جلال الدین دوانى، فیلسوف مشهور سده نهم ه . ق. نیز نزد او حدیث خواند.
     او بارها - شش بار - به زیارت خانه خدا مشرف شد و مدتى نیز در حرمین شریفین اقامت گزید.
     همچنان که پیش از این اشاره شد، وى فردى باتقوا، زاهد و سخت پایبند سنت بود. همچنین گفته ‏اند که کراماتى نیز داشته و سخاوى مطالبى نیز دال بر زهد و تقوا و پایبندى او بر سنّت ذکر کرده است .

 



کلمات کلیدی


نام:
ايميل:
وب:
شماره امنيتي: