فهرست دانشنامه مشاهیر

نوشته‌ها

شرح احوال على نقى نیریزى

 

     علینقى نیریزى، فرزند عبدالحسین نیریزى، از خوشنویسانِ قلم نسخ در سده سیزدهم هجرى قمرى است.
     به قلم او سى پاره ‏اى موجود است که آن را در سال ۱۲۵۵ ه . ق. در نیریز کتابت کرده است. این سى‏ پاره، در دو جلد و شامل جزو سیزدهم و نوزدهم قرآن کریم است که سیدابوطالب فرزند حاج‏ آقا سید احمد و آقا محمد جعفر فرزند کربلائى على محمد در سالِ ۱۲۵۵ ه . ق. بر مسجد نیریز وقف کرده ‏اند.
     سى پاره: قطع وزیرى (۵ / ۱۴ × ۲۰ سانتى‏متر)، به خط نسخ درشت، صفحات مجدول است و سر سوره‏ ها و جزوها و علامات با جوهر سرخ نوشته شده. جلد، مقوا با تیماج مشکى کهنه و فرسوده است.
     این اثر به شماره ردیف ۶۲۷ - ۶۲۹ و شماره ثبت ۱۴۷۱ - ۱۴۷۲ در کتابخانه آستان حضرت احمد بن موسى (ع) شاهچراغ موجود است .
پایان : «حرره العبد العاصى الجانى ابن عبدالحسین النیریزى اقل العباد علینقى ... و بعد چون لمعه از لمعات تأییدات الهى و توفیقات ربانى بر ساحت احوال سعادت مال عالى شأن رفیع مکان عزت و سعادت بنیان زبده الاماجد والاعیان جامع البرّ و الاحسان سلاله السادات والنجباء [و] العظام مخدوم الانام آقا سید ابوطالب خلف الصدق فردوس مکان الحاج آقا سید احمد و عالى حضرت پسندیده خصلت گرامى منزلت هدایت و سخاوت نشان آقا محمد جعفر ابن مرحمت پناه کربلائى على محمد تابنده بود در سنه ۱۲۵۴ هجریه بناى عمارت مسجد فیض علامت واقع و متصل به سمت غربى دروازه مشهور به "چنارشاهى" نموده بعد از اتمام قربه الى الله و طلبا لمرضاته مزیدا لنیل الثواب و ذخیره لیوم الحساب وقف صحیح شرعى و حبس صریح ملى نمودند این جزو مجلدات مع سائر اجزاء کلام الله ... بر مسجد مذکور که در مزارات و مجالس ختمات قرائت نمایند و از جمله شرایط آنکه سى پاره مذکور را کلّا او بعضا از کسبه نیریز بیرون نبرند الا به جهت محافظت و گردانیدند تولیت آن را مادامت الحیوه بنفس نفیس خود و بعد به اصلح اولاد ذکور و بعد به اصلح اناث نسلاً بعد نسل و بعد به اقرب اولواالارحام و بعد به اصلح و اتقیاى اهل محله چنار سوخته وقفا صحیحا شرعیا و کان تحریر ذلک فى شهر محرم الحرام سنه ۱۲۵۵».

 

 


 



کلمات کلیدی


نام:
ايميل:
وب:
شماره امنيتي:


اطلاعات:

  • مرجع: تاریخ و فرهنگ نیریز
  • نویسنده/گردآورنده: محمد جواد شمس نیریزی
  • نوع مدخل: نوشتار
  • تاریخ ثبت:1392/2/30

عکسهای مرتبط :

نوشته های مرتبط :

ویدئوها مرتبط :

* هیچ موردی پیدا نشد...