فهرست دانشنامه مشاهیر

نوشته‌ها

شرح احوال و زندگانی میرزا محمد دانشمند

      میرزا محمد دانشمند فرزند حاجى ملا محمد، از خوشنویسانِ توانا در قلم نسخ که در سده سیزدهم و سده چهاردهم هجرى قمرى مى ‏زیسته است.
     میرزا محمد در نیریز ولادت یافت و در همانجا به فراگیرى اصول خوشنویسى اشتغال ورزید. علاوه بر کتابت به وعظ و خطابه نیز مى ‏پرداخت. او از طریق نگارش جزوه‏ هاى قرآن مجید به ویژه سوره یاسین و سایر کتیبه ‏هاى سفارشى، زندگانى خود را اداره مى‏ کرد.
     میرزا محمد دانشمند تا آخر عمر مجرد زیست و سرانجام در سال ۱۳۸۱ هجرى قمرى در نیریز وفات یافت. از او چند قطعه و نیز بخشى از کلام‏ اللّه مجید باقى مانده که نزد برخى از اهالى نیریز است .
    در آخر یکى از آثارش رقم و تاریخ آن را چنین آورده است: «و انا العبد الاقل محمد النیریزى خلف مرحمت شأن حاجى ملاّ محمد فى شهر جمادى‏الاخرى من شهور سنه ۱۳۴۳».
     پیش از این از خوشنویسى با عنوانِ «میرزامحمد نیریزى» یاد کردیم که کاتب نسخه‏ اى از مناسک العاشقین و مشارب العارفین و مرآه‏ العارفین راز شیرازى است. با توجه به شباهت نام او و همچنین هم عصر بودن وى با میرزا محمد دانشمند، مى ‏توان احتمال داد که آن دو یکى باشند. اما چون دلیل قاطعى در دست نیست، آنها را به طور مجزا ذکر کردیم.

 

 



کلمات کلیدی


نام:
ايميل:
وب:
شماره امنيتي:


اطلاعات:

  • مرجع: کتاب تاریخ و فرهنگ نیریز
  • نویسنده/گردآورنده: محمد جواد شمس نیریزی
  • نوع مدخل: نوشتار
  • تاریخ ثبت:1392/2/31

عکسهای مرتبط :

نوشته های مرتبط :

ویدئوها مرتبط :

* هیچ موردی پیدا نشد...