فهرست دانشنامه مشاهیر

نوشته‌ها

توضیح در مورد خوشنویسان و کاتبان منسوب به نیریز

      در فهرست نسخ خطى کتابخانه ملّى، ذیل شرح کتاب المبسوط، تألیفِ شیخ طوسى (متوفى سده پنجم ه . ق.) به شماره ۲۵۷ / ع، از شخصى با عنوانِ محمد بن محمد شریف نیریزى لنجانى اصفهانى یاد شده که کاتب آن نسخه بوده است . پس از مراجعه به کتابخانه و تهیه عکس از آغاز و انجام رساله مزبور، معلوم شد که فهرست‏ نویس، الریزى را به اشتباه النیریزى خوانده است. از این رو، در اینجا اشاره مى ‏کنیم که کاتب مزبور نیریزى نیست.
     همچنین قطعه‏ اى دعا از کاتبى با عنوانِ «عبدالله بینوا» در دست است که برخى او را نیریزى دانسته‏ اند، امّا قراین و شواهدى مبنى بر نیریزى بودن او یافت نشد.
     آقاى سازگار در تذکره خود، خوشنویسى را با عنوانِ محمد انصارى نیریزى نام برده که در سده سیزده هجرى قمرى مى‏ زیسته و قطعه اى نیز به خط او ضمیمه آورده است . از آنجا که در آن قطعه هیچ اشاره ‏اى به نیریزى بودن وى نشده و همچنین مرحوم سازگار، دلایلى نیز ذکر نکرده است، در نیریزى بودن او جاى تردید است . علاوه بر آن، از خوشنویسى دیگر با تاریخ و رقم: مشقه الاثیم محمدالنیریزى من الهجره سنه ۱۲۱۵. نام برده شده و قطعه‏ اى شاملِ آیاتى از قرآن نیز ضمیمه شده که البته امضاى کاتب با خط کتابت متن متفاوت است و به نظر مى ‏رسد که امضاى کاتب به آن قطعه چسبانده شده است ؛ از این رو، نام او را ذیل خوشنویسان منسوب به نیریز مى ‏آوریم. علاوه بر آن، میرزا على‏ اکبر، حاجى شاعر و میرزا افضل الله ادیب را نیز از خوشنویسان نیریز دانسته ‏اند .

 



کلمات کلیدی


نام:
ايميل:
وب:
شماره امنيتي:


اطلاعات:

  • مرجع: کتاب تاریخ و فرهنگ نیریز
  • نویسنده/گردآورنده: محمد جواد شمس نیریزی
  • نوع مدخل: نوشتار
  • تاریخ ثبت:1392/2/31

عکسهای مرتبط :

نوشته های مرتبط :

ویدئوها مرتبط :

* هیچ موردی پیدا نشد...