فهرست دانشنامه مشاهیر

نوشته‌ها

سیدابوالقاسم(سید شش بری)

 از جمله پهلوانانی که در دوره رونق ورزش باستانی در نی ریز می‌زیسته است پهلوان سیدابوالقاسم معروف به سید شش پری بوده که ظاهراً تولیت آستان مقدس امام‌زادگان نی‌ریز را به عهده داشته است. نامبرده در درشتی و تناسب اندام یکی از یلان زمان خویش محسوب می‌شده که نمونه‌ی آن را کمتر کسی سراغ داشته و دارد. از قدرت و قوای بازویی این پهلوان گمنام چنین نقل شده است که وزن میل زورخانه‌ای ایشان ۲۸ من تبریز یعنی چیزی حدود ۸۴ کیلوگرم بوده که چرخاندن چنین میل‌هایی با وزن به این سنگینی از عهده و توان هر شخصی خارج است. هم‌چنین حضرت آیت آ... سیدمحمد فقیه امام جمعه‌ی محترم نی‌ریز از قول مرحوم پدرشان نقل کرده‌اند که در یکی از اعیاد و جشن‌ها پهلوان سید ابوالقاسم نی‌ریزی در سن ۱۱۰ سالگی در میدان شهر و در حضور همه‌ی بزرگان با حاج زین‌العابدین خان حاکم وقت نی‌ریز که در آن زمان در سن ۴۰ سالگی به سر می‌برد و از قدرت بسیار زیاد و استخوان‌بندی درشت و اندام و عضلات موزونی هم برخوردار بود، به مبارزه پرداخت و ایشان در این مبارزه‌ی سخت و نفس‌گیر موفق شد تا در حضور همگان دوبار شانه‌های حاج‌زین‌العابدین خان را با خاک آشنا کند.

"این مقاله برگرفته از کتاب "تاریخ پهلوانی، ورزش زورخانه ای فارس" نوشته‌ی سید فخرالدین اژدری خواه است که مطابق نامه مورخ ۱۳۹۳/۶/۲ ه‍. ش با اجازه رسمی انتشارات تحسین در دانشنامه شهرستان نیریز بازنشر می‌شود".



کلمات کلیدی


نام:
ايميل:
وب:
شماره امنيتي:


اطلاعات:

  • مرجع: هفته نامه عصر نی ریز، شماره های ۴۲۸ تاریخ ۲۹/۸/۱۳۹۰، ۴۳۳ تاریخ ۴/۱۰/۱۳۹۰، ۴۳۴ تاریخ ۱۱/۱۰/۱۳۹۰، ۴۳۶ تاریخ ۲۵/۱۰/۱۳۹۰، و ۴۳۷ تاریخ ۲/۱۱/۱۳۹۰
  • نویسنده/گردآورنده: سید فخرالدین اژدری خواه، انتشارات تحسین
  • نوع مدخل: نوشتار
  • تاریخ ثبت:1393/9/10

عکسهای مرتبط :

نوشته های مرتبط :

ویدئوها مرتبط :

* هیچ موردی پیدا نشد...