فهرست دانشنامه مشاهیر

نوشته‌ها

مظفر چراغ

از دیگر دلاورانی که در عصر قاجاریه در این دیار می‌زیست، می‌توان از مرحوم پهلوان مظفر چراغ  یادکرد. نامبرده علاوه بر اینکه در دلاوری و قدرت بازو از توانایی بسیار بالایی برخوردار بود، یکی از جوانمردان و صاحب‌سخاوتان و سفره‌داران زمان خویش نیز محسوب می‌گردید.

در مورد شجاعت و دلاوری ایشان چنین نقل شده است که: روزی گاوی از محل ذبح فرار کرد، مردم کوچه و بازار به منظور آسیب ندیدن از آن گاو خشمگین، وحشت‌زده و شتابان به پناه‌گاه‌ها هجوم بردند. از میان سیل جمعیت جوانی با هیکلی تنومند و رشید، دلاورانه برای مقابله با آن حیوان خشمگین خود را به گاو رساند و با جسارت هر چه تمام‌تر، گردن او را میان بازوان قوی و نیرومند خویش قرار داد.دراثرمبارزه‌ی آن دلاور با گاو خشمگین، گرد و خاک عظیمی همه‌ جا را فرا گرفت. چشمان خیره و وحشت‌زده‌ی مردم نظاره‌گر مبارزه‌ی جانانه‌ی آن‌ها بود، نفس‌ها به شماره افتاده بود و هیچ‌کس یارای نزدیک شدن به آن‌ها را نداشت. بالاخره پس از کش و قوس‌های فراوان و زخم‌های زیادی که آن پهلوان برداشته بود، آنقدر گردن گاو خشمگین را میان بازوان پرقدرت خویش فشار داد تا حیوان با آن همه عظمت، از پای افتاد.

جمعیت متحیر که چنین صحنه‌ای را با چشمان خود مشاهده کرده بودند، با نقل و شیرینی و مشکل‌گشا نزد پهلوان افسانه‌ای دیار خویش رفتند و از او تشکر کردند، سپس با چشمانی پر از اشک از خداوند متعال برای او طلب سلامتی و تندرستی نمودند.

"این مقاله برگرفته از کتاب "تاریخ پهلوانی، ورزش زورخانه ای فارس" نوشته‌ی سید فخرالدین اژدری خواه است که مطابق نامه مورخ ۱۳۹۳/۶/۲ ه‍. ش با اجازه رسمی انتشارات تحسین در دانشنامه شهرستان نیریز بازنشر می‌شود".



کلمات کلیدی


نام:
ايميل:
وب:
شماره امنيتي:


اطلاعات:

  • مرجع: هفته نامه عصر نی ریز، شماره های ۴۲۸ تاریخ ۲۹/۸/۱۳۹۰، ۴۳۳ تاریخ ۴/۱۰/۱۳۹۰، ۴۳۴ تاریخ ۱۱/۱۰/۱۳۹۰، ۴۳۶ تاریخ ۲۵/۱۰/۱۳۹۰، و ۴۳۷ تاریخ ۲/۱۱/۱۳۹۰
  • نویسنده/گردآورنده: سید فخرالدین اژدری خواه، انتشارات تحسین
  • نوع مدخل: نوشتار
  • تاریخ ثبت:1393/9/12

عکسهای مرتبط :

نوشته های مرتبط :

ویدئوها مرتبط :

* هیچ موردی پیدا نشد...