فهرست دانشنامه تاریخ

نوشته‌ها

پیشینه شبکه‌های آب نی‌ریز

شبکهٔ آب نی‌ریز در سال ۱۳۴۶ کشیده شد و متولی آن شهرداری بود. آب ابتدا از تلمبهٔ واقع در ضلع شمال شرقی فلکهٔ گل (شهید رجایی) تأمین می‌شد اما بعداً چون مصرف آب زیاد شد از چاه واقع در ضلع شمالی فلکهٔ ۱۵ خرداد نیز استفاده شد.

اعتبار احداث تلمبهٔ آب فلکهٔ ۱۵ خرداد از بودجهٔ اصل ۴ ترومن بود. این تلمبه در سال ۱۳۳۰ احداث شد و  تقریباً در تمام شهرها هم به اجرا درآمد. در سال ۱۳۴۶ بود که تلمبهٔ مذکور وارد شبکهٔ آب شهر شد. چاه‌های بعدی برای تأمین آب هم در سال‌های بعد زده شد که یکی از آن‌ها در کنار مسجد جامع کبیر، دیگری در قلعهٔ محمود خان و یکی هم در کنار مسجد امام خمینی کنونی احداث شد. این چاه‌ها توسط شهرداری زده شد. شهرداری همچنین یک سری شیرهای آب در مکان‌های عمومی نصب‌کرده بود تا خانه‌هایی که لوله‌کشی نشده بتوانند از آن آب آشامیدنی استفاده کنند.

قیمت انشعاب آب در آن زمان ۱۵۰ تومان بود که توسط شهرداری به فروش می‌رسید. قبل از انشعاب آب، شهرداری تلمبه‌ها را روشن می‌کرد تا آب‌انبارها پر شود و مردم از آن استفاده کنند. این کار آخر شب انجام می‌شد. برای این کار جدول‌ها تمیز و بعد آب در جوی‌ها رها می‌شد تا به آب‌انبارها برسد.



کلمات کلیدی


نام:
ايميل:
وب:
شماره امنيتي:


اطلاعات:

  • مرجع: هفته‌نامه عصر نی‌ریز، شماره‌های ۴۴۸ تاریخ ۳/۲/۱۸۴۰ تاریخ ۱۰/۲/۱۳۹۱
  • نویسنده/گردآورنده: گفتگو از عابد نعمتی
  • نوع مدخل: نوشتار
  • تاریخ ثبت:1393/5/21

عکسهای مرتبط :

نوشته های مرتبط :

ویدئوها مرتبط :

* هیچ موردی پیدا نشد...