فهرست دانشنامه گردشگری

نوشته‌ها

روستای تل مهتابی

تل مهتابی روستایی است در ۵ کیلومتری مرکز شهرستان نی‌ریز با جمعیتی بالغ‌بر ۱۵۰۰ نفر که پرجمعیت‌ترین روستای بخش مرکزی به شمار می‌رود.

قدمت این روستا به اوایل انقلاب برمی‌گردد. در آن زمان، زمین‌هایی به عشایر واگذار شد و عشایر در آنجا مشغول کشاورزی شدند. در مورد وجه‌تسمیهٔ روستا معروف است که در اینجا یک تل وجود داشته که در شب‌های مهتابی از دور به‌طور واضح دیده می‌شده، از این نظر نام این روستا را تل مهتابی نهاده‌اند. مردم تل مهتابی از تیره علیخانی، طایفه غنی و ایل عرب خمسه می‌باشند.

بیشتر مردم این روستا کشاورز و دامدار هستند و بیشتر محصولاتشان انار و پسته است.

امکانات روستا هم محدود است. ازنظر آموزشی دو مدرسه ابتدایی و راهنمایی وجود دارد و ازنظر امکانات تفریحی و ورزشی نیز یک زمین خاکی فوتبال و یک پارک نیمه‌تمام در روستا وجود دارد. همچنین یک‌خانهٔ بهداشت نیز در روستا فعالیت دارد.

مردم این روستا سه شهید و چندین جانباز را به انقلاب تقدیم کرده‌اند. 

یکی از مسائل مردم روستا این است که در محدودهٔ آن بالغ‌بر ۱۵۰ کورهٔ آجرپزی فعال است که از منابع روستا استفاده می‌کنند، اما اهالی روستا در این کوره‌ها مالکیتی ندارند. تقاضای مردم این است که بتوانند با توجه به کم شدن و شور شدن آب چاه‌های کشاورزی، زمین‌های کشاورزی را تغییر کاربری داده و در آن کوره‌های صنعتی تأسیس کنند.

از مسائل دیگر مردم روستا، خشک شدن دریاچهٔ بختگان و اثرات آن بر زندگی مردم است که موجب افزایش آفات کشاورزی شده است.



کلمات کلیدی


نام:
ايميل:
وب:
شماره امنيتي:


اطلاعات:

  • مرجع: هفته نامه عصر نی ریز، شماره 500، 15/2/1392
  • نویسنده/گردآورنده: مهدی منفرد
  • نوع مدخل: نوشتار
  • تاریخ ثبت:1393/5/27

عکسهای مرتبط :

نوشته های مرتبط :

ویدئوها مرتبط :

* هیچ موردی پیدا نشد...