فهرست دانشنامه مشاهیر

نوشته‌ها

رساله فى احداث الجوّ (اثر ابوالعباس نیریزی)

ابن ‏ندیم این اثر را نام برده و گفته است: «الّفه للمعتضد ». قفطى نیز در تاریخ الحکماء همان مطلب ابن ‏ندیم را تکرار کرده است . به تبع ابن‏ ندیم دیگران نیز گفته ‏اند که ابوالعباس نیریزى این اثر را براى معتضد نگاشت ، امّا همچنان که پیش از این اشاره شد، با توجه به آغاز این رساله به نظر مى‏ رسد که آن را جهت یکى از وزرا نوشته است:
     آغاز: بسمله، رساله للنیریزى فى احداث الجوّ،
     قد انفذت الى سیدنا الوزیر جمله علتها فى تقدمه المعرفه باحداث الجو رسمت فیها جدولاً یسهّل الوقوف على ما یقصد منه و هذه الجمله مختاره ممّا اجتمعت علیه القدماء الافاضل و اجرى علیه اعتبارى على سبیل القیاسات و التجارب واسئل الوزیر صیانتها. ان اول المبادى واخصّها دلاله على احداث الجو یکون من اقتران النیرین و تقابلهما و اقواها ما کان منها عند دخول الشمس اول ربع من ارباع الفلک الّتى هى نقطتا المنقلبین و نقطتا الاعتدالین ثم بعد ذلک منها ما کان فى کلّ شهر من الاقتران و التقابل  ... .
    از این رساله ظاهرا فقط دو نسخه موجود است: نسخه ‏اى به شماره ۴۸۲۱ در پاریس و نسخه ‏اى به شماره ۱۹ / ۴۸۳۲ در کتابخانه ایاصوفیا در استانبول . از نسخه اخیر، میکروفیلمى به شماره ۱۹ / ۴۳۷ در کتابخانه مرکزى تهیه شده است ، که در پیوست ۲ این کتاب، آن را مى ‏آوریم.

 

 



کلمات کلیدی


نام:
ايميل:
وب:
شماره امنيتي:


اطلاعات:

  • مرجع: کتاب تاریخ و فرهنگ نیریز
  • نویسنده/گردآورنده: محمد جواد شمس نیریزی
  • نوع مدخل: نوشتار
  • تاریخ ثبت:1392/2/17

عکسهای مرتبط :

* هیچ موردی پیدا نشد...

نوشته های مرتبط :

ویدئوها مرتبط :

* هیچ موردی پیدا نشد...