فهرست دانشنامه مشاهیر

نوشته‌ها

رساله در بحث از زاویه(اثر کمال الدین فارسی)

  موضوع این رساله، زاویه است و اینکه آیا زاویه از مقوله کمّ است یا از مقوله کیف، و کمال الدین فارسى از بحثى که در این رساله کرده، نتیجه گرفته است که زاویه مطابق با رأى ارسطو از مقوله کیف است. نسخه ‏اى از آن در مجموعه شماره ۶۵۸۴ کتابخانه مجلس شورا موجود است:
     آغاز: «وفق بلطفک، اما بعد حمداللّه واهب العقل و الصلوه على نبیه محمد و آله اولى الطول و الفضل، قال العبد الفقیر الى اللّه تعالى الحسن بن على بن الحسن الفارسى الهه اله الصواب یقول من الواجب على من احب استکمال صناعه التعالیم ان یتحقق موضوعاتها التى عنها یقع البحث بماهیاتها و کیفیه وجودها خارج النفس دون الخیال».
     انجام: «فقد حصل من جمیع ما ذکر ان الزاویه من مقوله الکیف و وافق ذلک رأى المعلم الاوّل و ذلک ما قصدناه، فهذا ما حضر من امر الزاویه حسب الحال و الله اعلم بحقیقه الحال و الصلوه و السلام على خیر خلقه محمد و آله و عترته اجمعین». «وقع الفراغ من تحریره یوم الثلثا رابع شهر رمضان، ۱۰۳۷ کاتبه محمد نصراللّه ».
    آثار دیگر او عبارت است از: رساله على تحریر الابهرى فى المسائل المشهوره من کتاب اقلیدس، که ظاهرا درباره کتاب اصلاح اصول اقلیدس تألیف اثیرالدین ابهرى است.
    در فهرسه مخطوطات مکتبه کوپریلى از اثرى به شماره ۳ / ۹۴۱ با عنوان مسأله فى الدائره یاد شده و به کمال الدین (و یا ثابت بن قره) نسبت داده شده است .
    علاوه بر آن، همچنان که کمال الدین خود در مقدمه تنقیح المناظر گفته، او مى‏ خواسته که بعد از اتمام کتاب تنقیح المناظر، بنا به دستور استادش به شرح کتاب مخروطات اپولّونیوس بپردازد، ولى معلوم نیست که وى این کار را انجام داده است یا خیر .

 



کلمات کلیدی


نام:
ايميل:
وب:
شماره امنيتي:


اطلاعات:

  • مرجع: کتاب تاریخ و فرهنگ نیریز
  • نویسنده/گردآورنده: محمد جواد شمس نیریزی
  • نوع مدخل: نوشتار
  • تاریخ ثبت:1392/2/18

عکسهای مرتبط :

نوشته های مرتبط :

ویدئوها مرتبط :

* هیچ موردی پیدا نشد...