فهرست دانشنامه دفاع مقدس

نوشته‌ها

شهدا سال ۶۵ -زندگینامه شهید غلام حسین داوطلب

غلام‌حسین‌ها آنگاه‌که در میدان عمل و آزمایش رویارویی حق با باطل در عرصه جنگ تحمیلی عراق علیه ایران قرار گرفتند، دل به دلدار دادند و تن را در مقابل تیرهای دشمن نهادند تا دگربار شاهد کربلایی دیگر نباشند. از آن میان غلامحسین داوطلب است که ۱۳۴۲/۳/۴ در روستای مشکان نی‌ریز در خانواده‌ای مذهبی و علاقه‌مند به دین اسلام، با سرود عشق و حیات پا به عرصه هستی نهاد. آغوش گرم پدر و دامن پرمهر مادر پذیرای وجودش شد و او را بامحبت و علاقه به اهل‌بیت (ع) پرورش دادند. آنگاه‌که هفت‌ساله شد، برای آشنایی با رمز و راز زندگی روانه دبستان شهید آیت مشکان گردید و دوره پنج‌ساله ابتدائی را با موفقیت به پایان رساند. سپس به مدرسه راهنمایی ابوریحان بیرونی رفت و دوره سه‌ساله راهنمایی را نیز با جدیت به پایان برد. برای ادامه تحصیل به شهرستان نی‌ریز مهاجرت کرد و در دبیرستان شهید دکتر بهشتی دوره متوسطه را آغاز و توانست مدرک پایان دوره متوسطه (دیپلم) را دریافت کند.
غلام‌حسین، از همان اوایل نوجوانی عشق و علاقه زیادی به قرآن و احکام دینی داشت. هر شب با جمعی از دوستان به جلسه قرآن می‌رفت و آیات قرآن را با صوت دل‌نشینی تلاوت می‌کرد. به نماز شب و دعاهای کمیل و توسل علاقه بسیار داشت و نیمه‌های هر شب را برای خواندن نماز شب‌بیدار می‌شد و تا سپیده سحر مشغول خواندن نماز بود. ایشان در راهپیمایی‌های قبل از پیروزی انقلاب شرکت داشت و همراه دوستانش در روستای مشکان علیه بیداد رژیم طاغوت فریاد می‌کشید. دوستان و هم‌سنگران او می‌گویند: وی همیشه درزمینهٔ فعالیت‌های مذهبی کوشش فراوان داشت و به مجالس قرآن و نماز و ادعیه اهمیت زیادی می‌داد. دوران مقدس سربازی را در جبهه‌های حق علیه باطل گذرانده بود و پس از اتمام دوران سربازی به‌صورت نیروی قراردادی در صندوق قرض‌الحسنه مشکان به کار مشغول شد و پس از مدتی ازدواج نمود.
در عملیات کربلای ۵ شرکت کرد و در منطقه شلمچه، فرماندهی یکی از دسته‌های گردان کمیل را به عهده گرفت. بالاخره ۱۳۶۵/۱۰/۲۱ شهد شیرین شهادت را نوشید. پیکر مطهر وی در گلزار شهدای روستای مشکان به خاک سپرده‌شده است.

روحش شاد و نامش جاودان



کلمات کلیدی


نام:
ايميل:
وب:
شماره امنيتي:


اطلاعات:

  • مرجع: مهین مهرورزان (نی‌ریز در جنگ)
  • نویسنده/گردآورنده: غلامرضا شعبانپور
  • نوع مدخل: نوشتار
  • تاریخ ثبت:1391/12/3

عکسهای مرتبط :

نوشته های مرتبط :

ویدئوها مرتبط :