فهرست دانشنامه دفاع مقدس

نوشته‌ها

شهدا سال ۶۱ -زندگینامه شهید محمد به روش

شهیدان، هر یک علَمی بودن از علم‌های خمینی کبیر، پس نوشتن، گفتن و خواندن از آن‌ها، یعنی برپاداشتن رسالت تبلیغ و افراشتن علَم خمینی (ره). محمد به‌روش ازجمله آن نشانه‌هایی بود که سال ۱۳۳۰ در شهرستان شیراز غنچه وجودش به شکوفه نشست و شادمانی و طراوت را به خانواده هدیه نمود. روزهای کودکی را یکی پس از دیگری پشت سر نهاد و با گام‌های کودکانه راهی مدرسه شد. دوران ابتدایی را در مدرسه هدایت (گودعربان شیراز) آغاز و به پایان برد. ویژگی‌های اخلاقی و اسلامی خانواده به‌روش، از محمد فردی متدین و آراسته به آداب و اخلاق اسلامی بوجود آورد. سخاوت را به‌عنوان یک خصیصه نیک انسانی به آموختند، به‌گونه‌ای که اگر چیزی داشت، سعی می‌کرد آن را با دیگران مصرف کند و یا گاهی با ایثار بیشتر آن را به آن‌ها ببخشد. گذشت و مهمان‌نواز وی باعث شده بود که دیگران نیز این فضیلت او را با تعریف و تمجید بیان کنند. با درایت و زبان گویای خود در رفع مشکلات خانوادگی و کدورت‌های احتمالی آشنایان وارد می‌شد و با وساطت مسئله را به‌خوبی حل می‌کرد. آگاهی وی از ظلم و ستم رژیم ستم‌شاهی باعث شده بود که از منتقدان جدی حکومت سیاه پهلوی باشد و سعی کند تا دیگران نیز آگاه نماید. با تهیه و توزیع اعلامیه‌های امام خمینی (ره) و شرکت در راهپیمایی‌ها و تظاهرات مردمی در مبارزات خود شدت می‌بخشید. دلش از قیودات دنیوی رهیده بود و به دیگران هم سفارش می‌کرد تا در دام دنیا گرفتار نشوند و می‌گفت: این دنیا ارزش ندارد دل به این دنیا نبندید.
مقید بود که هنگام عزیمت به جبهه از تمام اقوام خداحافظی کند و اگر مشکلی داشتند، حل نماید و سپس عازم جبهه شود. از ایشان یک فرزند به یادگار مانده است که عزم خود را جزم نموده تا علَم بر زمین‌مانده پدر را بر دوش بگیرد. با انتخاب تحصیلات حوزی به جمع طلاب حوزه علمیه شیراز پیوسته تا با آگاهی کامل قدم درراهی بگذارد که پدرش با خون سرخ خود حقانیت آن راه را تأیید کرده است.
شهید به‌روش، ارتش را برای خدمت به مردم انتخاب کرده و بعد از پذیرش در آموزشگاه درجه‌داری نیروی زمینی و موفقیت در آموزش‌های نظامی، به جمع نظامیان جان‌برکف تیپ ۵۵ هوابرد شیراز پیوست. وی که لباس خدمت را به تن داشت، با مشاهده تجاوز دشمن به حدود ایران اسلامی، همچون صاعقه‌ای بر سر دشمن فرود آمد و راه را به متجاوز بست. در این مسیر آن‌قدر جنگید تا بال و پرش شکست و در تاریخ ۱۳۶۱/۲/۲۷ در منطقه عملیاتی جنوب کشور، جاده اهواز ـ خرمشهر، برای رسیدن به حریم یار بی‌تابی آغاز نمود و با شنیدن لبیک از سوی او با بال شهادت به پرواز درآمد. پیکر پاکش در گلزار شهدای نی‌ریز به خاک سپرده‌شده است.

روحش شاد و نامش جاودان



کلمات کلیدی


نام:
ايميل:
وب:
شماره امنيتي:


اطلاعات:

  • مرجع: مهین مهرورزان (نی‌ریز در جنگ)
  • نویسنده/گردآورنده: غلامرضا شعبانپور
  • نوع مدخل: نوشتار
  • تاریخ ثبت:1391/12/3

عکسهای مرتبط :

نوشته های مرتبط :

ویدئوها مرتبط :